В Україні накопичилося 30% «зайвих» портових потужностей, — експерт

Опубліковано vertik
Категорія:

nakopilos-mochnoscheuЗдача в оренду прибуткових портових активів на приклад ІМТП зазнає збитків державі, — експерт

Нарощувати потужності перевалки українським портам, віддаючи державні причали та термінальні комплекси в оренду приватним інвесторам, немає сенсу. Таку думку у коментарі журналістам висловив економіст, викладач Одеського національного університету ім. І.Мечникова Михайло Борисов.

«Уявіть собі, що річний вантажообіг усіх портів України та Росії – це вантажообіг одного порту Сінгапуру. Для того, щоб нарощувати вантажообіг в українських портах, потрібно, щоб морська держава мала і морський флот, якого зараз, на жаль, немає», — зазначив експерт, коментуючи спроби українських портів виправдати оренду своїх активів можливим збільшенням обсягів перевалки.

Зокрема, раніше начальник Іллічівського порту Сергій Крижанівський оголосив про намір передати в оренду найприбутковіший причал №10 із термінальною частиною, яка здійснює перевалку нікелевої руди. Аргументом на користь оренди керівництво ІМТП назвало очікування приватного орендаря залучення додаткових вантажопотоків. Маючи стабільне завантаження, причал №10 перевалює нікелеву руду для єдиного переробника — Побузького феронікелевого комбінату.

«Те, що зараз ми маємо на цьому причалі 90 млн грн, — все залежить від вантажопотоку, за який ми відповідаємо. Але змінюється ринок та вантажовласник чи інша інвестиційна структура впливатиме на залучення нових вантажопотоків. Тому там, де ми отримуємо 90 млн, там може бути і 100, і 120, і 150 млн», - сказав Крижанівський.

На думку експертів галузі, перевалка в українських портах останніми роками суттєво скоротилася в умовах загального падіння світової економіки, а скорочення перевалки може тривати ще кілька років. Відновлення зростання світового виробництва експерти прогнозують не раніше 2020 року. Відтак вважає експерт, що українським портам немає сенсу розраховувати на нові вантажопотоки.

«Я поділяю думку економістів, які кажуть, що зараз не просто криза надвиробництва. Ми стоїмо на порозі так званої цивілізаційної кризи. Технократична цивілізація, заснована на споживанні, зайшла в глухий кут. Тому за нинішньою кризою складно прогнозувати. Є певні економічні цикли. Ми маємо пройти за кілька років період такої турбулентності. Тобто на початку 20-х років світова економіка вийде із цієї кризи», - зазначив Борисов.

Експерт назвав спроби передати прибуткові портові активи приватним орендарям «схемою ухилення від сплати податків» та закликав владу «передати гавані у комунальну власність».

«Навіщо це робиться? Щоби певні люди на цьому заробили. Здавати в оренду – не вихід. Але це відбувається фактично вже у багатьох місцях. І в Одеському порту, і в Іллічівському, і в порту «Південний». Це просто ухилення від сплати податків. Порти мають бути муніципальними. Порт «Південний» повинен належати місту Південний, порт «Іллічівськ» — місту Іллічівськ, зараз він Чорноморськ. Одеський порт повинен належати місту Одеса, Херсонський Херсону і так далі. Без цього нічого хорошого не вийде», - сказав експерт.

На думку Борисова, якщо від ефективності роботи порту безпосередньо залежатиме наповнюваність бюджетів міст, це може викорінити схеми в оренді портових активів, а місцева влада буде зацікавлена у максимальній віддачі портів.

«Сьогодні чиновники зацікавлені лише в тому, щоб набити кишеню, і в майбутньому України вони не зацікавлені. Вони здадуть усе, що завгодно на будь-яких умовах, аби більше собі урвати. Ось і вся причина корумпованості цієї схеми», – резюмував експерт.

РБК Україна

Українська